Ak ešte neponúkate last minute, tak rýchle začnite.



Last minute

Marketingové nástroje, ktoré sa vo výraznej miere využívajú na nejakom trhu hovoria o vyspelosti daného trhu. Na vyspelých trhoch sa nástroj zľavy neuplatňuje v takom rozsahu ako na menej vyspelých trhoch. Ak by ste pracovali ako marketingový poradca u majiteľa hotela vo Švajčiarsku a navrhli mu že dosiahne zvýšenie obsadenosti hotela poskytovaním 20% zľavy z pultovej ceny, možno by ste sa stretli s prekvapením vo forme 20% zníženia vášho platu s odôvodnením majiteľa "ak vieš vec vyriešiť len tak že ja prídem o peniaze, tak to zdieľaš so mnou". Lenže nástroj zľava (last minute) sa používa hlavne pri vážnejších stratégiách na trhu.

Čo taký rozsiahly výskyt zliav znamená, aké budú dopady jeho dlhodobého pôsobenia? Ako sa v takom prostredí chovať ako subjekt cestovného ruchu? Komu táto situácia prináša osoh?

Všeobecná zásada - spoločnosť požadujúca zľavy si volí vlastnú chudobu. Národ, ktorý vystupuje v pozícii zákazníka ako lovec najnižších cien, nemôže očakávať že bude brať v úlohe zamestnanca vysoký plat. Veď nie je ochotný sám sebe dobre zaplatiť - za tovar, ktorý predtým sám vyrobil. Je absurdné očakávať, že ten istý podnikateľ, ktorý je tlačený k minimalizovaniu príjmov bude dvíhať platy zamestnancom. Preto sme medzi Európanmi tam kde sme a takýmto tržným chovaním sa ani nikam inam nedostaneme. Preto berie grécky dôchodca 1500 € a slovenský, ktorý nemá ani tretinu, mu ešte bude zo svojho prispievať (nedalo mi nezneužiť túto citlivú tému, priznávam - pritiahnuté trošilinku za vlasy).

Ak vystrčíte hlavu z vlastného obchodu a skúsite sa rozhliadnuť okolo seba, asi nebude ťažké zistiť čože sa to na trhu vlastne deje? Čo to množstvo last minute znamená? Slovensko sa nachádza v strede Európy, nie je príliš veľkým trhoviskom, ale všetci naši susedia (pripusťme moment pravdy) sú zdatnejšími súpermi. Slovenský trh zďaleka nepatrí ani spotrebiteľsky, ani podnikateľsky k najvyspelejším. Schopnejším podnikateľom z okolitých vyspelejších krajín sme odstránili aj posledné prekážky pri obsadzovaní nášho priestoru - vstúpili sme do EU, prijali spoločnú menu Euro, učíme sa anglicky. Naši bývalí bratia Češi majú navyše výhodu jazykovej zrozumiteľnosti. Spoločná Európa tu naozaj nie je pre občana, eurointegrácia tu je pre zákazníka a obchodníka, pre biznis, pre biznis toho schopnejšieho.

Prehráme boj o trhy vo všetkých disciplínach?

Nevyspelosť našej domácej podnikateľskej sféry ( vzťahované k zahraničiu ) láka najschopnejších zahraničných podnikateľov, ktorí sú úspešní na svojich vlastných domácich trhoch, uspokojiť svoju potrebu ďalšej expanzie vstupom na "ľahké" trhy vo svojom blízkom okolí. Ich vstup na Slovensko prebieha už niekoľko rokov a pokračuje. Lídrami viacerých našich lukratívnych trhových segmentov sú už dávno zahraničné subjekty. Svoj vstup na náš trh si vedia vopred pripraviť. Last minute vo svojej momentálnej vysokej koncentrácii znamená nič iné, ako konkurenčný boj na trhu cestoviek.

Last minute nie je lukratívny tovar, či služba, to je základný omyl. Last minute je cenová vojna, boj o trhy. Súboj o prerozdelenie resp. ovládnutie trhu vedú súčasní lídri trhu medzi sebou, ale hlavne súperia s novými hráčmi zo zahraničia, ktorí chcú získať ich významné trhové podiely. Plánovanie a príprava na takú vojnu znamená, zabezpečiť si do rezervy alebo mať k dispozícii dostatok bočných zdrojov. Víťazom bude ten, kto vydrží dlhšie bez príjmov, resp. s minimálnymi príjmami. Tento boj už trvá pár rokov, po kríze silní zvonku ešte zosilneli (relatívne voči nám slabším) a súboj môžu stupňovať. Potrvá to však ešte pár rokov, takže žiadna živelná pohroma nehrozí. Veci sa dejú postupne a pomaly, aby nevzbudili pozornosť.

Moderne vedené súboje o zahraničné trhy nemôžu byť vyhrotené, okaté, nepríjemné. Adepti na víťazstvo musia klásť od samého začiatku dôraz na nenápadnosť, úsmevy, kladnú mienku verejnosti. Veď aký by to malo význam zvíťaziť, ak by vás potom vaši budúci zákazníci - miestni nenávideli. Musíte zvíťaziť a byť obľúbeným, miestne obyvateľstvo vás musí vnímať pozitívne. Vy nič neničíte, neberiete nelikvidujete domácu neschopnú podnikateľskú vrstvu, vy prinášate pokrok, kvalitu, darčeky a kultúru. Pritom prichádzate pomaly, postupne, dávate domácim dostatok času, aby si na vašu prítomnosť zvykli. Až sa ocitnete na tróne, už si ani nedokážu spomenúť kedy ste sa to vlastne objavili a odkiaľ ste prišli.

Odolávať last minute, alebo sa pridať?

Patríte k menšinovému táboru cestoviek, ktoré sa snažia odolávať last minute zľavám? Považujete výklady polepené číslami a znakom % za dehonestujúce, ste presvedčení že celý ten humbuk je niečo nechutné a umelo vytvorené? že to kazí trh? Máte pravdu, ale ste menšina, zanedbateľná menšina. Radšej sa skúste rýchle reštartovať a prijať túto skutočnosť ako nevyhnutnosť. Pripojte sa s vlastnými letákmi vo výkladoch. Hrá sa o zákazníkov, snažia sa vám ich odlákať inam. Alebo ste presvedčení, že máte vlastný recept, ako si zákazníkov udržať, ako byť originálnym, ako odolať tejto lavíne všadeprítomných zliav? Gratulujem a držím palce, originálne riešenia skutočných potrieb zákazníkov pomáhajú prekonať aj zložité obdobia.

Ale ak patríte do podnikateľskej top 10-15ky a chcete v nej ostať, nemôžete si dovoliť nezapojiť sa do last minute pretláčania. Bola vám hodená rukavica a ak ju odmietnete, dobrovolne odchádzate zo svojej pozície. Tesne za vami sa nachádzajú tí, čo už dlho pokukujú po vašich zákazníkoch a vašom postavení na trhu. Určite využijú príležitosť preskočiť vás. Lídri určujú aká hra sa na ich trhu bude hrať. Strední a malí majú povinnosť správne prečítať situáciu a hľadať svoje možnosti a príležitosti. Toto masové zbavovanie sa príjmov cez last minute určite nikoho neuspokojuje. Kto túto vojnu vyvolal a prečo ? - si dajte za domácu úlohu. Ak ju správne vyriešite, určite si poradíte aj so zbytkom tejto šlamastiky.

Ani zákazníci nemajú dôvod na prílišnú radosť, všetci si dnešné výhody (zľavy) doplatia v budúcnosti. Nový víťaz (víťazi) si svoje straty obetované vo vojne vyžiada(jú) neskôr späť aj s úrokmi, ale to potom nikto nepostrehne. Prebehne to v súlade s princípom pomaly, potichu, nenápadne ... Víťazove hospodárske krivky sú (a musia zostať) sínusovky, ak dnes pritlačí krivku úmyselne do mínusu, robí to len preto, aby raz pokračoval v pluse. Dnes si treba užívať zľavy, je lacno, zajtra si pôjdem kúpiť akciové džíny. Vážne. Pre spotrebiteľa v takejto situácii platí jediné známe - keď dávajú ber, keď bijú utekaj.

My provízni predajcovia sme na tom najhoršie, oznamuje mi pri káve kamarát. S nechuťou vylepujeme všetky tie (pí..pí..pí..) letáky do výkladov. Časy šťavnatých provízií z poctivých cien sú fuč. Obslúžiť klienta za 5% provízie z 90 Eurovej dovolenky, to sa už ani neoplatí chodiť do práce. Nuž dopadá to na všetkých, či si to niekto pripúšťa, alebo drží formu v kŕčovitom úsmeve. Snáď len Janko Zľavovič vypráva kamarátom pri pive, aká je fasa doba, ako sa mu sypú zákazníci, že toľko klientov v živote nemal.

Vízia sa tlačí pred oči. Ako táto situácia skončí? Učebnice sú plné príkladov. Napriek tomu fandím niekomu z našich, aby sa mu podarilo tu lavínu zo zahraničia zastaviť. Bolo by príjemné si zachovať aspoň niektoré podnikateľské disciplíny s dostatočným vlastným vplyvom. Nie len také, nad ktorými drží ochrannú ruku strana a vláda. Aspoň niečo so značkou "vyrábané na Slovensku" by sa mohlo presadiť. Už kupujem zemiaky z Taliannska, jablká z Poľska, telefonujem cez Nemcov. Ani tomu slovenskému hokeju sa nepodarilo zotrvať na špici. Budeme aj cestovať? do Bulharska s Rakúšanmi? Len občiansky preukaz nám ostane slovenský?



R.H.



Súvisiace články:

1, Last minute
2, Last minute, last minute, kde ťa ľudia berú ?
3, Ak ešte neponúkate last minute, tak rýchle začnite



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Odkazy (http) v komentároch uvážime.