Chorvátsko chce budovať podmorské tunely k ostrovom

článok publikovaný na - Podmorské tunely k ostrovom

Chorvátsko láka turistov na dovolenku novými investíciami, ktorými sú plánované podmorské tunely. Podobné riešenie, ako to ktoré spája Britské ostrovy s Európou by im malo pomôcť vrátiť stratený cestovný ruch na chorvátske ostrovy. Miliardové investície budú vyžadovať účasť Európskej Únie na spolufinancovaní.

Úvahy ako zvýšiť príjmy z cestovného ruchu v krajinách s vysokým podielom turizmu na HDP vedú k megalomanským snom. Chorvátsko láka na dovolenku zlepšovaním dopravnej dostupnosti.

Plánujú investície nebývalých rozmerov. Výstavba podmorských tunelov, ktoré by mali spojiť významné chorvátske ostrovy s pevninou. V minulosti boli ostrovy výdatne navštevované turistami, avšak zlepšovaním podnikateľského prostredia na pevnine sa dostavuje aj nežiadúci úbytok dovolenkárov na ostrovoch. Zároveň nastáva nerovnomerné rozloženie návštevníkov v krajine. Zariadenia na pevnine sú preplnené, zatiaľ čo ostrovy zívajú prázdnotou. Dôvody sú pritom úplne triviálne. Na ostrovy treba zložito cestovať. Použitie trajektu je pri ceste na ostrovy nevyhnutné a trajekt znamená veľa "premárneného" času a poplatky navyše. Ako výhodnejšia alternatíva sa javí podmorský tunel, či most.

Dovolenka v Chorvátsku je stále veľmi žiadaná

Pre Slovákov je Chorvátsko najbližšou a najznámejšou letnou destináciou, dovolenka v Chorvátsku je neustále rovnako žiadaná. Akosi tam patríme. Krajina Chorvátsko sa snaží plne integrovať do Európy vrátane začlenenia do Euro zóny. Prechod na spoločnú menu je pre Chorvátsko takmer nevyhnutnosťou. Najmä, ak sa tu plánuje taká obrovská investícia, akou má byť výstavba tunelov spájajúcich chorvátske ostrovy s pevninou. Politické hry jednotlivých členov Euro krajín (najmä Slovinska) strpčujú Chorvátom život. Slovinsko voči chorvátskej integrácii stále narába vetovacou kartou. Podmieňuje svoj súhlas riešením starých finančných sporov.

Spojenie pevniny s ostrovmi pomocou podmorských tunelov by malo vrátiť turistov do týchto destinácií. Taký rozsiahly projekt si krajina nedokáže zabezpečiť sama. Pomôcť by mala Európa a najmä Nemecko. Práve nemecká klientela je v Chorvátsku po dlhé roky väčšinovou. Dovolenka v Chorvátsku si zaslúži vylepšovanie. Držať krok s trendom vo svete. V európskych štruktúrach by sa takýto projekt realizoval ľahšie a schodnejšie. Budovanie podmorských tunelov by sme mali podporiť, veď v Chorvátsku máme svoje more aj my Slováci.

Ako zachovať chorvátske ostrovy pre dovolenkovanie?

Aby život a služby na ostrovoch nezahynuli, bolo potrebné zamyslenie nad možnosťami, ako zapojiť veľkú časť pobrežia na ostrovoch medzi lákavé ponuky pre turistov. Ostrovy neoplývajú žiadnou výnimočnosťou proti chorvátskej pevnine. Krajina, more, pobrežie sú všade približne rovnaké. Pred niekoľkými rokmi museli Chorváti urobiť prvý krok k zlepšeniu dostupnosti svojich letovísk. Väčšina klientely prichádza zo severu. Bolo potrebné vybudovať diaľnicu namiesto nevyhovujúcej pobrežnej magistrály. Dnes stojí pred Chorvátskom ešte väčšia úloha, sprístupniť pre dovolenkovanie ostrovy, ktoré sa nachádzajú blízko pobrežia.

Na ostrovy sa musí návštevník prepraviť trajektom, čo je zbytočne zdĺhavé a stojí nezanedbateľné náklady navyše. Ak by však až k hotelu na ostrove viedla cesta, problém by bol vyriešený. Miesta, ktoré trpia odlivom dovolenkárov najviac, budú preto podporené vybudovaním podmorských tunelov prvé. Niekoľko rokov čaká na zahájenie prvý z projektov, ktorý bol inšpirovaný tunelom pod kanálom La Manche. Mal by spájať pevninu s polostrovom Pelješac, ktorý leží v južnej Dalmácii. Lodné spoločnosti nedokážu na takých krátkych trasách konkurovať trajektovou kyvadlovou dopravou vybudovanému dielu akým je tunel.

Tunel Pelješac ušetrí 100 km cesty, alebo dvojhodinový trajekt

Dobrý príklad pre podmorské riešenie dopravy je polostrov Pelješac. Západne od Pelješacu sa nachádza ďalší významný ostrov Korčula, na ktorý sa potrebujú dostať ďalší návštevníci pomocou trajektu z Pelješacu. Pre nich to znamená dva trajekty. Polostrov Pelješac je zaujímavo orientovaný. Spojenie s pevninou pripomína tvar písmena "V". Orientácia "véčka" je však opačná, ako by vyhovovalo prichádzajúcim návštevníkom od severu. Cesta na koniec polostrova po pobreží sa predĺži až o 100 km, oproti plavbe trajektom. Z prístavu Ploče (na pevnine) do Trpanj (na polostrove) premáva loď. Plavba trvá skoro dve hodiny, napriek vzdialenosti iba 15 km. Dnešný stav ponúka teda dve nevýhodné alternatívy. Cestu po pobreží (o 100 km dlhšia), alebo 15 km plavba trajektom (časové zdržanie, poplatky).

1. Cesta trajektom Ploče - Trpanj, trajekt 15 km, ceny podľa sezóny (približne 115 kun/ os.auto, + 27 kun/ dospelá osoba), plavba trvá 1 hod. 50 min. Trajekt vypláva približne každé tri hodiny, takže si musíte vyladiť čas príchodu do prístavu, alebo počkať v kolóne. Rezervácia lístkov dopredu nie je možná, takže lístok si zakúpite až priamo na mieste. Nalodenie podľa dopravnej situácie (nie je isté, že nastúpite na prvý trajekt, ktorý v prístave dostihnete). Dosť nevýhodná situácia, možno sa vyplatí vyraziť po ceste na juh cez Zaton.


Zväčšiť mapu

2. Cesta pobrežím vlastným dopravným prostriedkom: Ploče - Orebič po ceste vedúcej po pobreží cez Zaton. Jazda 115 km trvá cca 2 hod. Táto trasa vedie cez územie Bosna a Hercegovina. V prípade že pricestujete do Ploče z Bratislavy máte za sebou už 920 km jazdy. Ďalších 100 km určite nepoteší. Preto je vybudovanie tunela Ploče - Trpanj ideálnym riešením pre turistov. Jazda tunelom na Pelješac ušetrí 100 km cesty, alebo dvojhodinový trajekt.


Zväčšiť mapu

V prípade úspešnej realizácie projektu výstavby tunelov na významné ostrovy, by Chorvátsko získalo značnú výhodu v prostredí svetového cestovného ruchu. Či ?

Dovolenka na polostrove Pelješac a ostrove Korčula

Kiež by sa podarilo realizovať tunel na polostrov Pelješac. Spôsobí to radosť státisícom turistov, ktorí sem každoročne smerujú za letnou dovolenkou. Pelješac a susedný ostrov Korčula oddeľuje iba 2 km pás mora. Chystáte sa na Pelješac? Máte viac možností. Ubytujte sa v niektorom z letovísk Orebič, Trpanj, Dingač. Z vlastnej skúsenosti môžeme doporučiť južnú Dalmáciu. Ostrov Korčula patrí k najviac navštevovaným ostrovom v Chorvátsku. Rozlohou patrí ostrov Korčula k desiatke najväčších chorvátskych ostrovov. Malebnosť krajiny s majestátnymi horami nad pobrežím zvažujúcim sa do priezračného mora, bohaté možnosti dovolenkovania a trávenia voľného času sem lákajú tisíce akčných turistov aj plážo-dovolenkárov. Vybrať si môžete z bohatej ponuky viacerých cestovných kancelárií, ktoré sa zameriavajú na túto krajinu. Chorvátsko pozná takmer každý Slovák, no ak nepoznáte ostrov Korčula, určite ho vyskúšajte. Vyberte si niektorý z príjemných, cenovo nenáročných hotelov - Hotel Park, alebo Hotel Bon Repos. Boli sme tu bez výhrad spokojní.


Šťastnú cestu a prejazd tunelom !


S pozdravom Svetu mier a Chorvátsku tunely !

RH ;-)

Zemepis zhrnutie: V texte boli spomenuté krajiny: Chorvátsko, Slovensko, Veľká Británia, Nemecko, Bosna a Hercegovina, Európa, Slovinsko a miestne názvy: La Manche, Dalmácia, Pelješac, Korčula, Orebič, Trpanj, Ploče, Zaton, Bratislava, Dingač

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Odkazy (http) v komentároch uvážime.